Wat is SEO?

Vroeger (nog voor het internet) was de wereld overzichtelijk: je had een product en je adverteerde in kranten, op tv of je stuurde accountmanagers op je beoogde klanten af. En toen kwam Google eind jaren 90' om de hoek kijken. Ineens ging er een hele wereld open. Vanaf toen kon je letterlijk iedereen bereiken met jouw product of dienst. Maar het probleem was (en is!) dat je concurrenten natuurlijk ook de beschikking hebben over een website. Dus het is vechten om die eerste plaats in de zoekmachine, zodat de klant naar jou gaat en niet naar die andere.

 

En omdat dit te bewerkstelligen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website zo goed mogelijk gevonden wordt door o.a. Google. De pogingen om dit voor elkaar te krijgen noemen we SEO (= Search Engine Optimization). Daniel Mulder definieert SEO als volgt: "SEO staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina's voor de vindbaarheid door zoekmachines." (bron)

 

Eigenlijk valt hier dus alles onder wat je op je site zet en doet. Laad een pagina snel of langzaam? Is het menu gebruiksvriendelijk? Vindt de bezoeker dat wat hij/zij zocht? De mogelijkheden zijn eindeloos. Net als de vragen trouwens! Want aan welke eisen de perfecte site moet voldoen laten de grote jongens niet weten. Zo is het optimaliseren van webpagina's niet bepaald een exacte wetenschap. Het is vaak proberen, proberen en nog eens proberen. Geloof daarom nooit SEO-marketeers die je garanderen dat je over 2 weken bovenaan staat in de zoekmachines...dit kan simpelweg niet gegarandeerd worden!

 

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de kans om goed te scoren in zoekmachines groter wordt naarmate je relevantere content op je site plaatst. Maar ook dit werkveld veranderd. Waar het vroeger voldoende was om je site vol te proppen met zoekwoorden, daar word je nu afgestraft wanneer je die tactiek hanteert (en geloof me...verschillende grote partijen zijn hiermee al de mist in gegaan). In 2018 is het veel belangrijker dat je een natuurlijke tekst produceert die de bezoeker op zijn of haar wenken bediend. Logisch toch? Maar hoe simpel dit ook klinkt...het tegenovergestelde is waar! Daarom is het voor tekstschrijvers belangrijk om te luisteren naar de doelgroep, zodat de kans dat je scoort in Google zo groot mogelijk wordt! 

 

Wil je dus scoren met SEO dan is het van belang dat je goed luistert naar je doelgroep en ze voorziet van relevante content. Daar help je ze mee....maar ook jezelf. Veel succes! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0