Bij het zoeken naar informatie over SEO (Search Engine Optimization) zal je de term vast een keer voorbij hebben zien komen: linkbuilding. Maar wat is linkbuilding en waarom is
het van belang voor je SEO-strategie?
Kort gezegd is linkbuilding een techniek waarbij je links aanlegt (zowel intern als extern) om je website of pagina beter te laten scoren in zoekmachines. Er is dus een
onderscheid te maken tussen 2 soorten linkbuilding.:
· Interne linkbuilding: het onderling koppelen van pagina’s op je site om aan te geven waar de grootste waarde ligt
·
Externe linkbuilding: links vanaf andere websites naar jouw site
Autoriteit
Het is bij externe linkbuilding echter niet belangrijk hoeveel links er naar je pagina leiden, maar of deze links waarde hebben. Hoe hoger de autoriteit van een pagina, des te
waardevoller de inkomende link is. Een verwijzing vanaf bijvoorbeeld NOS.nl is dus een stuk waardevoller dan eentje van een plaatselijk nieuwsblad.
Hierbij geldt echter wel dat een link relevant moet zijn. Heb je een bakkerij en krijg je zowel een verwijzing van Mediamarkt als een broodfabrikant? Dan is deze laatste het meest relevant en dus belangrijker. Relevantie is dus het toverwoord!