Ik word regelmatig benaderd door bedrijven die me in willen schakelen om een tekst te laten controleren. Het komt dan soms voor dat een tekst boordevol fouten staat. En dat is jammer! Het resultaat is dan dat ik vaak langer bezig ben met het redigeren van de tekst, dan dat ik zelf een tekst geschreven zou hebben.
Opdrachtgevers kunnen verschillende redenen hebben om geen tekstschrijver in te schakelen. Zo kan getwijfeld worden aan de expertise van een schrijver, een opdrachtgever kan een tekstschrijver/copywriter te duur vinden, of er werd simpelweg niet aan content gedacht. Een gemiste kans!
Goedkoop is (vaak) duurkoop
Een tekstschrijver inhuren? Is dat nodig? Natuurlijk zeg ik ja! Omdat ik zelf een tekstschrijver ben, heb ik er baat bij dat bedrijven zoveel mogelijk contentcreatie uitbesteden. Maar ook vanuit
de opdrachtgever zelf is het heel logisch om toch een specialist op het gebied van content in te schakelen. Waarom heb je een tekstschrijver nodig?
Natuurlijk is het inhuren van een tekstschrijver vaak niet de goedkoopste oplossing. Je kunt toch zelf wel een goede tekst schrijven? En vaak is dat ook het geval, maar vaak ook niet. En juist bij deze laatste categorie teksten geldt dat goedkoop vaak duurkoop is. Soms is het beter om een specialisme uit te besteden om zo zelf tijd en geld te besparen.
Bij het opstarten van mijn bedrijf, moest er natuurlijk een logo komen. En natuurlijk wilde ik dat eerst zelf doen. Omdat ik geen bureau in wilde schakelen, besloot ik zelf een logo in elkaar te gaan zetten. Na uren rommelen was het me nóg niet gelukt een fatsoenlijk logo te maken. Daarom heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een logo laten maken....had ik dat maar veel eerder gedaan!
Want dit scheelde me uiteindelijk een hoop tijd en moeite, en dat geldt vaak ook voor teksten. Besteed je dit uit, dan kun je je bezig houden met je eigen kerntaken, zodat de focus volledig kan op wat voor jou belangrijk is!
Schrijven voor de lezer
Maar ok. Je wil graag zelf een tekst schrijven. De kennis is in huis en schrijven gaat je redelijk goed af. Pen en papier komen op tafel (of de laptop op schoot) en je begint....en uiteindelijk heb je een tekst waarover je tevreden bent. De tekst wordt geplaatst en....niemand leest? Hoe kan dit?
Een valkuil voor teksten is dat ze geschreven worden door en voor de schrijver. Laat me dit uitleggen. Stel je hebt een bedrijf binnen de nanotechnologie. Er is een nieuw product op de markt, dat geschikt is voor zowel industrie als consument. Hartstikke mooi natuurlijk! Om het product te verkopen moeten er natuurlijk wervende teksten geschreven worden. Je begint een verhaal af te steken over de werking van de techniek, de achtergrond en de mogelijkheden.
Door je enthousiasme vergeet je wellicht dat de tekst die voor je ligt misschien totaal niet te lezen is voor je doelgroep. Omdat je teveel kennis hebt over het onderwerp, ben je wellicht doorgeschoten in terminologie. Gevolg hiervan is dat lezers afhaken, omdat ze er totaal niets van begrijpen. Vervelend!
Ook hierbij kan een tekstschrijver van nut zijn. Omdat de kans aanwezig is dat een schrijver weinig kennis heeft van het onderwerp, kan hij/zij blanco het onderwerp toelichten. Zij denken meer vanuit de doelgroep en stellen de vragen die je klant zou kunnen stellen. Zo kun je je écht richten op je klanten en zorgen voor meer conversie.
Corrigeren? Liever niet!
Je kunt er ook aan denken om een tekst te schrijven en een tekstschrijver in te huren om deze tekst te controleren. Voor een schrijver vaak een lastig klusje. Want als een tekst vol fouten staat, de structuur niet goed is of er inhoudelijk weinig klopt, dan betekent redigeren eigenlijk herschrijven. Dan kun je als tekstschrijver besluiten om de tekst een beetje op te leuken en geld te vangen, of de opdrachtgever vragen om de tekst te laten herschrijven. En dit laatste is natuurlijk nooit leuk, omdat je als opdrachtgever vaak veel tijd en moeite in je tekst hebt gestoken.
Vaak geldt dan ook dat laten schrijven haast goedkoper is dan herschrijven. Als je de tijd die je zelf (soms onnodig!) hebt gestopt in je tekst van de kosten van een tekstschrijver af haalt, dan zul je zien dat het vaak beter was om al in eerste instantie met een tekstschrijver in zee te gaan.
Daarom denk ik dus ook dat het voor bedrijven beter is om meteen tekstschrijvers in te schakelen, om zo een hoop stress, tijd, geld te besparen én het belangrijkste...om je klant zo goed mogelijk te bedienen!
Wil je graag meer weten? Of wil je vrijblijvend een offerte opvragen? Neem dan contact met me op en dan kunnen we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen!